Artikel in Goirles Belang

Artikel op nieuwsblad.be

Artikel in het maart-nummer van 2012 F+D Fotografie

Artikel door Berry van Oers (bedankt Berry!)

Nathalie en Syl uit Baarle presenteren boek over bodypainting

Berry van Oers

Syl Verberk en Nathalie Gerritsen-Viguurs uit Baarle maakten samen een boek over bodypainting. Ze noemen hun gezamenlijke uitgave ‘Syllie Figures’, een mix van Syls bedrijfje Syllie Faces en van Figures Photography, de naam waaronder Nathalie werkt. Het boek telt 136 pagina’s en is fraai uitgegeven in een hardcover A4-formaat boordevol inspiratie over body-art. Maar het is vooral ook door de bijna tweehonderd kleurenfoto’s een boeiend kijkboek geworden. Op vrijdagavond 16 december presenteren Syl en Nathalie hun boek in Don Quichot voor genodigden. Het boek is verkrijgbaar bij de Baarlese Bruna. Op zondag 18 december doen Syl en Nathalie daar een signeersessie tussen half twee en half vijf ‘s middags. Iedereen is welkom. Ook model Loes is daar dan in volle glorie te bewonderen. Syl en Nathalie hebben alvast duizend exemplaren laten drukken.

Syl en Nathalie

Nathalie (39) woont samen met haar echtgenoot Harry en hun dochtertje Sanne in Baarle-Nassau. “Eigenlijk is fotografie niet mijn baan, maar een uit de hand gelopen passie”, zegt Nathalie. Ze werkt twee dagen per week op een basisschool in ’s Hertogenbosch in groep vier. Nathalie:Modellen portretteren is wat ik het liefste doe. Wanneer een model gebodypaint is kruipt hij of zij vaak al helemaal in de rol van het personage dat gepaint is. Hierdoor krijg je veel afwisseling in je fotoshoots. Elke shoot is weer een feestje! Daarnaast ben ik gek op veel kleur. En waar zit nou meer kleur in dan in bodypaints?”

Syl woont samen met haar jeugdliefde en twee kinderen in Baarle-Hertog. Syl: “Na jarenlang met kinderen te hebben gewerkt heb ik de stap gezet om mijn ontslag te nemen en me alleen nog maar te wijden aan Syllie Faces. Ik geef veel cursussen op het gebied van grime, fantasiepruiken en bodypaint. Daarnaast werk ik als schminker op feestjes en evenementen en werk ik ook regelmatig in De Efteling als kindergrimeur.“ Ze begon ooit als kindergrimeur. Daarna legde ze zich toe op bellypainting, het schminken van zwangere buiken. Toen kwam al snel bodypaint in zicht, geďnspireerd door een bezoek aan Maskerade, een internationale wedstrijd voor bodypaint. In 2011 eindigde Syl zelfs als eerste op de Maskerade. Syl: “Ik kan me helemaal uitleven tijdens het bedenken, ontwerpen en maken van een bodypaint en alles wat daarbij hoort, zoals een pruik of vleugels, het werken met kleuren, verf en het spelen met thema's. Bovendien vind ik het erg leuk om samen te werken met een model en er een levend kunstwerk van te maken.” Bodypainting is het beschilderen van het lichaam of een gedeelte van het lichaam met waterschmink. Dit kan met spons, penseel of airbrush. Syl: “Daarnaast kun je ook met special effects werken zoals het opplakken van allerlei prostetics. Het is een intensief klusje voor zowel painter als model. Voor een paint trek je tussen de 3 en 6 uur uit en soms werk je met een assistente. Het varieert van eenvoudige patronen tot ingewikkelde penseeltechnieken en tekenwerk.”

Gouden combinatie

Zo’n 5 jaar geleden liep Nathalie bij Syl de grimestudio binnen voor een beginnerscursus kindergrime. Op datzelfde ogenblik was bij Syl de interesse voor bodypaint gewekt en zij wilde dit ook zelf gaan uitproberen. Omdat Nathalie sinds 2002 hobbyfotograaf is en het liefste portretten maakt, bood zij aan om foto’s te maken tijdens een van de eerste bodypaints die Syl maakte. Dit bleek een gouden combinatie. De samenwerking werd met veel enthousiasme voortgezet en is inmiddels uitgegroeid tot een kleurrijke vriendschap. Nathalie: “Na een paar jaar samenwerking zeiden we voor de grap tegen elkaar dat we best een boek zouden kunnen maken van alles wat we verzamelden. Vervolgens besloten we dit ook echt te gaan realiseren. Daar zijn we tweeëneenhalf jaar mee bezig geweest. In die tijd verdeelden we de paints in thema’s en waar nodig deden we nog aanvullende shoots. Ook alle teksten hebben we zelf gemaakt.” Syl en Nathalie lieten een proefversie printen bij Het Kruidvat. Vervolgens gingen ze op zoek naar een vormgever om het boek in een aantrekkelijke vorm te gieten. Syl: “Die vonden we in Kees van Beek van reclamestudio Creacase te Heeze. Hij hielp ons enorm bij het  geven van een prachtige en luxe uitstraling van het boek.”

Thematisch

Nathalie en Syl verdeelden hun boek in thema’s: Fantasy (denk aan elfjes e.d.); Twins (diverse shoots met tweelingzusjes); Dark Side (enge wezens e.d.); Dieren (waarbij soms ook dieren tijdens de shoot werden gebruikt); Natuur (allerlei paints die een raakvlak met de natuur hebben); The Five Elements (water, vuur, aarde, lucht/storm en ruimte); Abstract (abstracte kunst op het lichaam) en Kleding (nagebootste kledingstukken). Het hele boek is gedrukt op een zwarte achtergrond waardoor de kleuren van de paints mooi uitkomen en waardoor het boek een luxe uitstraling krijgt. Bij elk thema horen meerdere shoots. Steeds horen twee pagina’s naast elkaar bijeen. Op de rechterpagina staat een paginavullende foto. Op de linkerpagina staan doorgaans twee foto’s uit dezelfde shoot met een inspiratietekstje en daaronder ook een werktip voor de face- of bodypainter. Syl: “Daarnaast hebben we tussen de diverse thema’s een aantal pagina’s met tips. Bijvoorbeeld een tweeluik over hoe ik pruiken zelf maak; een tweeluik over het maken van latex kappen; een tweeluik over mijn inspiratiebronnen; een tweeluik fotografietips en een tweeluik tips voor modellen.”

De modellen

Nathalie: “Voor ons boek kregen we hulp van zo’n veertig verschillende modellen, waaronder zes mannen. Geen een van onze modellen is werkzaam als professioneel model. Het zijn allemaal mensen die dit voor hun plezier deden.” De meeste modellen komen uit Baarle Nassau, Alphen, Chaam, Goirle en Tilburg. “Maar er zijn ook modellen die verder weg wonen en toch de reis voor ons maken. Dat vinden we erg bijzonder”, zegt Nathalie. Haar favoriete foto uit het boek komt uit het thema ‘Dark Side’. De paint heet ‘sadness’, waarbij iemand eruit ziet alsof ze helemaal in elkaar geslagen is. Ze zit op de grond met een leeg bierflesje in haar hand en strijkt haar hand door het haar alsof ze net een klap heeft gekregen. Nathalie: “Waarom dit nou uitgerekend mijn favoriet is? Toen ik deze foto maakte moest ik bijna huilen. Het model kroop zo goed in haar rol en ik zag er een heel verhaal omheen. Elke keer wanneer ik deze foto zie krijg ik een rilling. Hij is mooi van akeligheid.” Een van de favorieten van Syl is het  lente-elfje. “En de firestartershoot, maar dat is ook omdat dat zo’n bijzondere shoot was”, legt Syl uit. “Eerst op pad met een antieke brandweerwagen en daarna in de simulatieruimte spelen met vuur. We hebben ook erg leuke shoots gehad met dieren. Oh ja, die shoot bij het water was ook geweldig, waarbij een bruidsfotograaf totaal zijn bruidspaar vergat en ons model enthousiast ging fotograferen.”

Toekomst

Syl en Nathalie hebben zeker nog plannen voor de toekomst. Ze zijn bezig met de Engelstalige versie om hun boek ook te kunnen exporteren. Daarnaast hebben ze het er al wel eens over gehad om een kalender samen te stellen. “Voor de grap zeggen we al dat we maar moeten beginnen aan ons tweede boek. We hebben nog isbn-nrs over en ideeën! Maar we gaan nu eerst even genieten van ons eerste!”, lacht Nathalie. -bvo

Home

Email Nathalie

Gastenboek